Alles is...

Bijgewerkt: feb 9


En daar zat ik in het tweede opleidingsweekend tot kundalini teacher. Met die leuke groep en die best ingewikkelde cursus. Het was, net als de eerste keer, interessant, leerzaam, vermoeiend, confronterend en lief. Wederom amper geslapen, om 4.40 uur van start met de Sadhana en tot 22 uur ’s avonds door met yoga, meditatie, theorie, leren, verdiepen…

Maar goed, alles mag er zijn! Dat is tenslotte mijn nieuwe mantra, na het stomtijdperk (besproken in vorige blogjes). En mijn nieuwe mantra vertelde ik ook aan groepsgenoten tijdens het (heeeeeeerlijke) eten. Waarop yogabuurvrouw M. zei: “mag ik ff een teiltje? Alles mag er zijn vind ik zoooo’n uitgekauwde open deur! Daarbij: alles is één….non-dualiteit, terwijl in “alles mag er zijn” nog steeds een oordeel zit in het woordje “mag”.

Goh, die buurvrouw van mij. Daar zat wel wat in!

Later kwam M. nog even naar me toe toen ik in de keuken stond groenten te choppen en ze zei me: “Ik weet het! Het is: Alles is….!”

En inderdaad, die mantra klopt! Alles is!

Alles is vraagt bewust leven. Bewust leven geeft immers happiness en that's what we want!

Om snel in dat bewuste nu te komen helpt bewust ademen. Eén diepe teug doet al zoveel!

Daarom een oefening voor lang en diep ademhalen:

Hoe adem je langzaam en diep? Ontspan. Wees je bewust van je lichaam, je nek, je schouders... Je mond is gesloten tenzij het anders wordt aangegeven. Adem in, ontspan de buik of zet hem een beetje uit . De spieren van de buik trekken het middenrif (een spierplaat die de borstholte van de buikholte scheidt) naar beneden. De neerwaartse beweging van het middenrif creëert een vacuüm in de borstholte zodat de lucht automatisch door de longen wordt aangezogen. Laat als je uitademt de buik weer inkrimpen in plaats van de borstkas samen te trekken. Dit duwt het middenrif weer omhoog waardoor er druk in de borstholte ontstaat, die maakt dat de lucht naar buiten kan stromen.

Oefen deze ademhaling heel aandachtig. Normaal gebruiken de mensen maar tien procent van hun longinhoud als ze ademen. Zelfs wanneer je denkt dat je diep ademt, ontspan dan nog meer, open jezelf en merk op dat er nog meer ademruimte is. Om dit bij jezelf te controleren kun je een hand op je buik leggen. Op die manier voel je de buik uitzetten bij de inademing en samentrekken bij de uitademing.

Wat de Langzame Diepe Ademhaling voor je zal doen

1) Het maakt je ontspannen en kalm. 2) Deze ontspanning is eerder actief dan passief. Ze zal je weer afstemmen en je hersenen schoonmaken, zodat er automatisch correcte beslissingen naar buiten vloeien in een crisis situatie. 3) Door je longen tot maximale capaciteit te vullen, zal je elektromagnetische veld gevoed worden. Het opnieuw leven inblazen en bijstellen van je magnetisch veld zal er voor zorgen, dat je minder snel slachtoffer wordt van ongelukken, ziekte en negativiteit. 4) Het pompt het ruggenmergvocht naar de hersenen, wat een grotere energie geeft. 5) Het reguleert de pH waarde van je lichaam (zuur/ base waarde) , die je vermogen te handelen in een stress volle situatie bepaalt. 6) Het vermindert en voorkomt het ophopen van giffen, veroorzaakt door het niet schoonmaken van de kleine luchtzakjes (alveoli) van de longen. 7) Het stimuleert de productie van chemicaliën in de hersenen (endorphins) die de neiging tot depressie elimineren. 8) Het reinigt het bloed. 9) Het geeft energie, en grotere alertheid en gewaarzijn, door de levenskracht (prana) die met de zuurstof mee komt. 10) Het geeft helderheid, nuchterheid en positiviteit. 11) Het helpt in het loslaten van blokkades in de meridianen stroom. 12) Het activeert en reinigt de zenuw kanalen. 13) Het helpt in het versnellen van healing, emotioneel en fysiek. 14) Het helpt in het breken met onbewuste ongewenste patronen en verslavingen. 15) Het vermindert onveiligheid en angst. 16) Het verandert de mentale conditionering met betrekking tot pijn zodat de pijn vermindert en weg gaat (bijvrbeeld bij de bevalling). 17) Het herstelt de aura. 18) Geeft het vermogen je negativiteit en emoties te beheersen. 19) Als de long capaciteit toeneemt, zal de hypofyse gaan afscheiden en de intuïtieve kracht van de geest zich gaan ontwikkelen.

Van de site: pinklotus.org

Agnes Klinkert

06-20930627

Agnesklinkert@ziggo.nl

Yoga locatie:

DeYogiSchool

Rivierenhof 12

Groningen